MODELLENTERMEN, WEGWIJS IN DE MODEWERELD

MODELLENTERMEN, WEGWIJS IN DE MODEWERELD

MODELLENTERMEN – Als je net terecht komt in de modellenwereld, komen er veel nieuwe termen op je af. “Tweede optie, exclusief, set card.”
Wat betekent dat allemaal? Op deze pagina staan een groot deel van de vaak gebruikte woorden in de fashion-industry uitgelegd.

ALGEMEEN

High-fashion of Commercieel model
In de mode-industry is er een onderscheiding te maken tussen high-fashion modellenwerk en commercieel werk. De meeste ‘high-fashion’ bureaus zoeken specifiek naar meiden of jongens die shows kunnen lopen voor modemerken als Dior, Prada, etc. en editorials en campagnes kunnen schieten. Deze modellen werken voor bekende designers en grote bladen zoals Vogue. 
De meeste ‘high-fashion’ bureaus hebben strengere ‘maat-eisen’ dan commerciële bureaus. Een typisch high-fashion model is meestal lang en slank, en heeft vaak een wat unieker of aparter uiterlijk. Deze modellen hoeven dus niet persee super knap te zijn, maar vallen vaak op door hun bijzondere verschijning.

Commerciële modellen hoeven niet aan de strenge maten van high-fashion te voldoen, voor deze modellen is hun lengte ook minder belangrijk. Commercieel modellenwerk is veel diverser als high-fashion; het kan om een campagne gaan voor een groot beautymerk, e-commerce voor de H&M of zelfs om een reclamefolder van bijvoorbeeld de C&A.
Soms is de scheiding tussen beide soorten modellenwerk niet heel duidelijk. De meeste high-fashion modellen doen namelijk ook commercieel werk, hier valt meestal meer geld mee te verdienen. Vaak geldt: hoe succesvoller jouw high-fashion carrière, hoe meer grote commerciële klussen je krijgt (denk Cartier of L’Oreal campagne), des te meer je kan verdienen.

Bureau
De meeste modellen zitten bij een modellenbureau. Die maken boekingen (een boeking is een werkopdracht) en managen meerdere modellen. Het modellenbureau waar je in je thuisland bij zit, wordt het moederbureau genoemd. Dit bureau is het belangrijkste voor het model, hier worden new-faces voorbereidt op het modellenleven en met dit bureau heb je waarschijnlijk het meeste persoonlijke contact. Door jouw moederbureau wordt een strategie voor je carrière bedacht en word je geplaatst bij internationale bureaus. Deze bureaus zijn gevestigd in bijna elke modestad en hebben daar een groot klantenbestand. Sommige bureaus vormen een netwerk en zijn dan in meerdere landen en steden gevestigd. Het modellenbureau Next zit bijvoorbeeld in London, Milaan, NY, LA en Parijs.

De personen die voor een modellenbureau werken en jobs voor jou binnenhalen, worden boekers of agents genoemd. Per bureau verschilt de hiërarchie; soms heeft iedereen evenveel inspraak in de carrière van een model, en soms houden vooral managers, ‘head-bookers’ of ‘directors’ zich hier mee bezig. 
Een kleine bureau wordt een ‘boutique agency’ genoemd, deze heeft soms maar één booker. Vaak houden deze bureaus zich expres klein om meer tijd te kunnen besteden aan ‘personal management’ van een model.

Agency-fee
Omdat jouw modellenbureau werk voor je verricht en boekingen binnenhaalt, moet jij van jouw gemaakte inkomsten een percentage aan hen afdragen. Als je binnen Nederland werkt krijgt jouw moederbureau 20% van jouw inkomsten, dit is de ‘agency-fee’. In het buitenland, draag je meestal 10% van jouw inkomsten aan je moederbureau af en krijgt jouw buitenlandse bureau ook een bepaald percentage. Bijvoorbeeld; Als je in Milaan werkt, krijgt jou moederbureau 10% van jouw verdiensten en je bureau in Milaan krijgt een percentage, maar je bureau in Parijs krijgt niks. Zij hebben immers die boeking niet gemaakt. Het percentage wat je buitenlandse bureau int verschilt per land.

Belastingen
Als model moet je vaak in het buitenland belastingen afdragen. Deze kun je meestal wel terugvragen, let er dus op dat je dit ook doet!  Werken in Parijs is meestal het minst voordelig voor het model, daar houden agencies tot wel 70% aan fees en belastingen in. Maar ook in New York moet je van je inkomsten eerst ongeveer 50% afdragen (voordat je het terug kan vragen).  Hier liggen de bedragen wel meestal hoger dan in Parijs, dus houd je er meestal meer van over.

WERKTERMEN

Fashionweek
Óf je houdt ervan als model óf je ziet er tegenop. De fashionweek. De meeste shows van grote merken vinden twee keer per jaar plaats in de speciale fashionweek. Bijna alle grote steden hebben zo’n week waar merken en designers hun nieuwe collectie tonen. De belangrijkste voor een high-fashion model zijn New York, London, Milaan en Parijs. In februari en september vinden deze fashionweeks direct na elkaar plaats. Modellen reizen dan een maand lang stad na stad af, om steeds weer castings te doen en shows te lopen. Deze weken zijn erg belangrijk, vooral aan het begin van een carrière van een model. Een show lopen is een goed visitekaartje en tijdens de castings ontmoet je de allerbelangrijkste klanten en casting-directors in de modewereld. Voor een model is het meestal een rollercoaster met last-minute boekingen, teleurstellingen en onverwachte momenten, en een goede manier om naast klanten andere modellen te ontmoeten.

Haute Couture
Naast de twee fashion-maanden, heb je ook nog twee keer per jaar de haute-couture (mid)week, deze wordt gehouden in Parijs. Tijdens haute-couture laat een selectief aantal merken kledingstukken zien waar slechts één of enkele exemplaren van worden gemaakt. Vaak zijn dat bijzondere creaties en lange jurken.

Optie, tweede optie
Voordat een model voor een opdracht wordt geboekt wordt ze vaak in optie gezet. De datum van de job wordt in haar agenda ‘gereserveerd’, zodat de klant zeker weet dat je dan beschikbaar bent. Sommige klanten zetten veertig meiden voor dezelfde job in optie, anderen maar vijf. Het kan dus best zijn dat je optie na een tijdje (of pas de dag voor de shoot/show) weer vervalt. Een tweede (of derde, of vierde, …) is een soort ‘reserve-optie’. Als je al een optie hebt en een andere klant wilt ook een optie op jou voor dezelfde datum, dan krijgt deze klant de tweede optie. Mocht jouw eerste optie vervallen, dan springt die tweede optie over naar een eerste optie.

Directe boeking
Soms wordt je gelijk voor een opdracht geboekt. Dan boekt de klant je op basis van jouw foto’s of werk wat je eens hebt gedaan. Meestal heb je dan al eerder met deze klant gewerkt of de casting-director van hiervan al eerder ontmoet. Een casting-director is de tussen-persoon tussen de klant en de modellenbureaus, zij verzorgen dan ook de communicatie tussen beiden. Ze regelen de boeking van een model vanuit de klant en stellen modellen aan de klant voor die eventueel bij een opdracht of de visie van het merk zouden kunnen passen. 

Vaak wordt een model niet gelijk geboekt, maar moet ze eerst naar een casting.

Casting
Een casting is een soort mini-sollicitatie gesprek, waar je de klant of een casting-director ontmoet. Je laat je ‘boek’ zien (een portfolio met afbeeldingen van jouw shoots en belangrijkste werk), moet een stukje op hakken lopen of een kledingstuk passen en meestal worden er een paar foto’s van je gemaakt. Vaak geef je ook een of meerdere ‘set cards’ af, dit is een soort visite-kaartje met een jouw foto, naam, maten en contact-gegevens van je bureau erop. Een casting waarin je kort bij bijvoorbeeld een fotograaf of stylist langs gaat, wordt ook wel een go-see genoemd.

  • Open casting: Dit is een casting waar elk model naartoe mag komen. Een modellenbureau stuurt alle modellen die zij daar geschikt voor lijken naartoe. Meestal is het op open castings heel druk, omdat er veel modellen op af komen. Het kan zijn dat je dan wel een paar uur moet wachten!
  • Request casting: deze castings zijn kleiner; een casting-director heeft al een voorselectie gemaakt van modellen die zij interessant vinden en aan de klant voor willen stellen. Het is een goed teken, de klant of de casting-director is blijkbaar al een beetje geïnteresseerd in je. 

Call-back
Een call-back betekend dat je terug moet komen naar een klant die je al eerder hebt bezocht. Je bent dan bij wijze van spreken door naar de ‘tweede ronde’. Je bent een stap dichter bij het boeken van de opdracht!

Editorial, Advertorial
Een editorial is een reportage in een tijdschrift zoals de Vogue, Harper’s Bazaar of LOVE magazine, hier krijgt een model meestal niets of nauwelijks voor betaald, maar dit zorgt er wel voor dat ze naamsbekendheid maakt. 
Een advertorial is een ‘ad’ of reclame voor een merk, meestal in de vorm van een campagne. Deze kun je tegen komen op de eerste pagina’s van grote magazines, op billboards, of op internet.

DE START VAN JE CARRIERE

Debut
Het debut is de eerste show van een model, haar eerste stapje op weg naar een carrière. Het debut is heel belangrijk, bureaus streven ernaar om een meisje bij een belangrijk merk als Prada of Valentino haar debut te laten maken, om goed op te vallen bij casting-directoren en andere klanten.

Exclusief
Modellen die een debut maken doen dit vaak exclusief voor een bepaald merk. Ze werken dan voor een bepaalde periode alleen voor die specifieke klant. Hierdoor ontstaat er meestal een band tussen dit merk en het meisje, zij wordt sneller meerdere keren geboekt (misschien zelfs voor een campagne) en wordt in haar latere werk ook vaak als gezicht gezien hiervoor. Bijvoorbeeld: een meisje dat exclusief loopt voor Louis Vuitton, doet ook ‘looks’ voor hun (ze werkt dan voor de show als pasmodel voor de collectie, bij het bedenken van kledingcombinaties, maar ook bij het maken van een kledingstuk in de juiste maat of pasvorm), en boekt later een campagne. Ze schiet via een andere opdrachtgever voor het tijdschrift Vogue, maar wel in een editorial waarin ze de kleding van Louis Vuitton gebruiken.

Voor meiden die nog op school zitten is exclusiviteit handig, ze kunnen en hoeven nog niet veel te werken, maar zetten wel al een naam in de modewereld. 

Polaroids
Natuurlijke, simpele foto’s waarop je bureau en een casting-director of klant duidelijk kan zien hoe jij er zonder make-up uit ziet. Klik hier om meer te lezen over polaroids en hoe je die het beste kan maken. 

Testshoot
Een testshoot is een shoot die er puur is om het portfolio van het model (en meestal ook die van een fotograaf) op te bouwen. Hier krijgt een model niets voor betaald, het wordt meer als een wederdienst gezien dat als een opdracht; het model krijgt foto’s en de fotograaf krijgt nieuwe beelden. Let op! Sommige fotografen en bureaus brengen kosten in rekening voor een testshoot, dit kan wel oplopen tot 500 euro. Vraag dus wel van te voren aan je bureau hoe dat zit.

On-stay
Sommige modellen verblijven steeds kort in een bepaalde stad en zijn niet ergens vast gevestigd. Als je ergens voor een bepaalde periode verblijft, ben je ‘on-stay’. Je kunt dan in die stad testshoots doen om je portfolio op te bouwen en daar gevestigde klanten ontmoeten. Je wordt zo makkelijker geboekt door opdrachtgevers dat niet een budget hebben om speciaal een model in te laten vliegen. 


ZAKELIJK

Statement
Jouw statement, ‘account’ of, ‘balans’ is een lijst met daarop al de door jou binnengehaalde verdiensten en gemaakte kosten. Voordat een bureau je uitbetaald worden eerst al die kosten van je verdiensten afgetrokken.
Gemaakte kosten kunnen bestaan uit reiskosten, accommodatie-kosten, kosten voor de weergave van jouw naam en foto’s op de website van het bureau en zelfs dingen als print-kosten voor jouw set cards.
Jouw bureau investeert in jou door die bovengenoemde dingen eerst ‘voor te schieten’, dus als jij niets verdient hoef je ook niets te betalen. 

Binnenkort komt een artikel online met meer termen, die vooral te maken hebben met financiën en praktische zaken.  Heb jij een term die je niet begrijpt? Stuur dan gerust een mailtje naar info@modelsphere.nl of klik hier om een vraag in te sturen. 

REAGEER

Your email address will not be published.